Järvenpään kaupungin museokohteiden kesäkausi alkaa – suloinen Suviranta ja inspiroiva Ahola avautuvat toukokuussa

Suvirannan varjoliljat. Kuva: Niclas Warius

Taiteilijakodit Ahola ja Suviranta avaavat jälleen ovensa yleisölle toukokuun alussa ja myös Alvar Aallon Villa Kokkonen avautuu ennakkoon varatuille ryhmävierailuille kesäkuussa. Järvenpään taidemuseo siirtyy kesäaukioloaikoihin ja taidemuseossa voit kokea Eero Järnefeltin ja Venny Soldan-Brofeldtin taidetta kodikkaassa kokoelmanäyttelyssä sekä Villa Kokkosen tarinan moniaistisessa Sävelten arkkitehtuuria -näyttelyssä.

Hurmaavat museokohteet tarjoavat ekologista lähimatkailua sekä virkistävän ja kokonaisvaltaisen retkikohteen luovassa ympäristössä. Kesä tuo mukanaan myös tapahtumia musiikin ja luentojen muodossa sekä jo perinteeksi muodostuneita iloisia lastentapahtumia.

Järvenpään taidemuseossa Tuusulanjärven taiteilijayhteisön klassikot sekä Alvar Aallon suunnitteleman taiteilijakoti Villa Kokkosen tarina

Järvenpään taidemuseo on aarrearkku, joka kätkee sisälleen Suomen taiteen helmiä. Tutustu Eero Järnefeltin ja Venny Soldan-Brofeldtin upeisiin teoksiin pysyvässä näyttelyssä. Näyttely kuljettaa katsojan Tuusulanjärvelle, taiteilijakoteihin, meren äärelle, Kolille ja matkoille Pietariin ja Pariisiin. Millainen maisema puhutteli taiteilijoita? Näyttelystä löytyy myös vuorovaikutteinen installaatio, jossa kuva näyttelyvieraasta piirtyy Soldan-Brofeldtin luonnostelemien henkilökuvausten keskelle.

Yksityiskohta Eero Järnefeltin teoksesta Salon tyttö, 1894, öljy, Järvenpään taidemuseo / talletus. Kuva: Järvenpään taidemuseo / Matias Uusikylä.

Vaihtuva näyttely Sävelten arkkitehtuuria – Villa Kokkonen kotina 7.4.-31.8.2024 yhdistää musiikin ja arkkitehtuurin ainutlaatuisella tavalla. Kesäkaudella taidemuseo on avoinna tiistaista sunnuntaihin klo 10–17.

Eero ja Saimi Järnefeltin kodikas Suviranta kutsuu vierailulle

Tunnetko jo Suvirannan? Eero ja Saimi Järnefeltin taiteilijakodissa astut ajassa taaksepäin, kun tutustut Usko Nyströmin 1901 suunnittelemaan puujugendhuvilaan ja sen tunnelmallisiin tiloihin. Suviranta avautui yleisölle vuonna 2018 ja se on monelle vielä tuntematon. Taiteilijakoti on kokonaistaideteos ja kätkee sisäänsä valtavan määrän suomalaista kulttuurihistoriaa. Opastetuilla kierroksilla kuulet kiehtovia tarinoita talon asukkaista ja heidän luovasta elämästään. Varaa paikkasi etukäteen ja sukella suomalaisen kulttuurin sydämeen.

Suvirannan salin takka. Kuva: Niclas Warius.

Opastettuja kierroksia järjestetään tiistaisin, torstaisin ja sunnuntaisin klo 11.00 ja 12.30. Syyskuussa sunnuntaisin klo 11. Suvirannassa ei voi vierailla omatoimisesti ja paikka opastukselle on varattava etukäteen.

Aholassa draamaa: valokeilassa taiteilijapariskunta ja teatteri

Kirjailija Juhani Ahon ja taiteilija Venny Soldan-Brofeldtin Aholan perusnäyttelyssä pääsee tutustumaan Ahojen elämään Tuusulanjärven maisemissa ja kuulemaan tarinoita lapsiperheen arjesta ja talon vaiheista.

Maggie Gripenberg esittää Anitran tanssia Kansallisteatterin Peer Gynt -näytelmässä 1916. Kuva: Museovirasto

Tee matka suomalaisen teatterin kiehtovaan maailmaan kesänäyttelyssä “Esirippu nousee – teatteri ja Aholan asukkaat”. Kuka toimi Kansallisteatterin suurtuotannon Peer Gyntin puvustuksessa, lavastuksessa ja valaistuksessa? Se oli Soldan-Brofeldt, jota ei kylläkään mainita näytelmän tekijäjoukossa. Millaisia haasteita Juhani Aho koki näytelmäkirjailijana ja kuinka paljon hän oli valmis uhraamaan teatterin eteen? Vähemmän tunnettua on myös, että Aho kirjoitti baletin libreton. Näyttely tuo esille myös Ahon intohimoisen suhtautumiseen teatteriin: ”Draaman kirjoittaminen olisi minun korkein unelmani” –Juhani Aho

Koe Villa Kokkonen – moderni taiteilijakoti

Joonas Kokkosen valoa tulviva työhuone Villa Kokkosessa: Kuva: Järvenpään taidemuseo / Mikhail Olykainen

Kesäkuussa Alvar Aallon suunnittelema Villa Kokkonen avautuu ennakkoon varatuille ryhmille. Tule ja ihastu tämän ainutlaatuisen rakennuksen muotoihin ja linjoihin. Ryhmävierailut Villa Kokkoseen järjestetään kesäkaudella ennakkotilauksesta, joten varmista paikkasi ajoissa ja koe modernin taiteen ja arkkitehtuurin lumoava yhdistelmä!

Ahola

Sibeliuksenväylä 57, Järvenpää