Keväällä ja kesällä 2024 odotettavissa Järnefelt huumaa! Eero Järnefeltin ikoninen taide esillä Järvenpään taidemuseossa ja Ateneumissa

Ateneumin taidemuseossa on avautunut yli 200 teoksen näyttely taiteilijan Eero Järnefeltin taiteesta. Ateneumiin on lähtenyt Järvenpäästä lainaan yhteensä 26 taideteosta. Näihin teoksiin lukeutuu mm. Järnefeltin hurmaava Saimi kedolla (1892), joka kuvaa taiteilijan puolisoa, näyttelijä Saimi Swania.

Tämän kesän täydellinen yhdistelmä on Ateneumin Järnefelt -näyttely sekä retki Järvenpäähän, jossa koet upean kokoelman Järnefeltin taidetta Järvenpään taidemuseon perusnäyttelyssä sekä Eero Järnefeltin ateljeehuvilaan Suvirannan kodikkaan tunnelman.

Eero Järnefelt, Saimi kedolla, 1892, öljy, Järvenpään taidemuseo / talletus. Kuva: Matias Uusikylä

Tutustu Järnefeltiin taiteilijan kotikonnuilla Järvenpäässä

Tiesitkö, että Eero Järnefelt asui Järvenpäässä ateljeehuvila Suvirannassa 1900-luvun alussa? Järvenpään taidemuseo hallinnoi lahjoituksena kaupungille tullutta Suomen kattavinta Järnefelt-kokoelmaa. Keväällä 2023 Järvenpään taidemuseossa avautui pysyvä näyttely, jossa esille nousevat kokoelman helmet Eero Järnefeltiltä ja taidemuseon toiselta kokoelmataiteilijalta Venny Soldan-Brofeldtilta.

Eero Järnefelt, Sisäkuva (yksityiskohta), 1906, vesiväri ja pastelli, Järvenpään taidemuseo / Paloheimon perinnesäätiö. Kuva: Matias Uusikylä

Tämän kesän täydellinen yhdistelmä on vierailu Ateneumin suurnäyttelyssä sekä tutustuminen Järnefeltiin Järvenpään taidemuseon kokoelmanäyttelyssä. Kodikkaassa kokoelmanäyttelyssä on esillä maalauksia taiteilijan perheestä, Carl Larsson-henkisiä tunnelmakuvia Suvirannasta, puutarhan värikästä kukkaloistoa, Tuusulanjärven vaihtuvia vuodenaikoja ja taivaita sekä maisemia Kolilta ja muilta matkoilta.

Suvirannan atelieeri. Kuva: Niclas Warius.

Järnefelt asui vuosina 1901–1917 Usko Nystömin suunnittelemassa ateljeehuvilassa Tuusulanjärven rannalla. Rakennus puutarhoineen on kokonaistaideteos ja siihen pääsee tutustumaan kesäkaudella toukokuusta syyskuuhun opastetuilla kierroksilla. Suvirannassa voi vierailla ainoastaan etukäteen varatulla opastetulla kierroksella. Varaa kierros jo nyt! https://vello.fi/jarvenpaanmuseopalvelut/suviranta

Järvenpäässä tutustut ympäristöön, joka inspiroi Järnefeltin taiteellista työtä, ja saatat huomata ymmärtäväsi Järnefeltin taiteen syvällisemmin kuin koskaan aiemmin.

Eero Järnefelt Ateneumissa ja Järvenpäässä

Eero Järnefelt Ateneumin taidemuseossa 5.4.-25.8. Eero Järnefelt | Ateneumin taidemuseo

Eero Järnefelt & Venny Soldan-Brofeldt perusnäyttely Järvenpään taidemuseossa 2.5.2023 alkaen Näyttelyt | Järvenpään taidemuseo (jarvenpaantaidemuseo.fi)

Eero ja Saimi Järnefeltin taiteilijakoti Suviranta avautuu kesäkauteen 5.5. alkaen. Varaa kierros jo nyt! Vello | Järvenpään museopalvelut