Järvenpään kaupunki liputtaa suomalaisen arkkitehtuurin ja muotoilun puolesta 3.2.2024

Villa Kokkonen talvella. Järvenpään taidemuseo / Mikhail Olykainen.

Arkkitehti Alvar Aallon (1898-1976) syntymäpäivä 3.2. on valtakunnallinen liputuspäivä. Nyt myös Järvenpään kaupunki nostaa liput salkoon Alvar ja Aino Aallon ja suomalaisen arkkitehtuurin ja muotoilun kunniaksi. Aallon syntymän vuosipäivän ympärillä vietettävät tapahtumapäivät juhlistavat arkkitehtuurin ja muotoilun merkitystä arjessamme ja juhlassamme.

Alvar Aallon säveltäjä Joonas Kokkoselle (1921-1996) suunnittelema taiteilijakoti Villa Kokkonen (1969) on Keski-Uudenmaan ainoa Aalto-kohde. Järvenpään kaupunki järjestää juhlapäivän liputuksen Järvenpää-talon ja taidemuseon kupeessa nyt ensimmäistä kertaa. Sisäministeriö on suositellut vuodesta 2022 Alvar Aallon syntymäpäivää liputuspäiväksi.

Hyvässä tilassa – sukella Villa Kokkoseen Arkkitehtuurin ja muotoilun päivien verkkotapahtumissa

Vuoden 2024 Arkkitehtuurin ja muotoilun päiviä vietetään 1.–4. helmikuuta teemalla ‘Hyvässä tilassa’. Teemalla nostetaan esiin arkkitehtuurin ja muotoilun merkitys hyvinvoivan yhteiskunnan rakentamisessa. Järvenpään museopalvelut osallistuu Arkkitehtuurin ja muotoilun päiviin verkossa järjestettävillä tapahtumilla.

Videokierros Villa Kokkosessa oppaiden seurassa johdattelee tutkimaan talon kiehtovia yksityiskohtia. Miltä näyttää Alvar Aallon suunnittelema taiteilijakoti? Millainen on talon sisustus ja miten talon arkkitehtoniset ratkaisut tukevat säveltäjän työtä? Virtuaalinen opastus on ainutlaatuinen mahdollisuus kurkistaa sisälle Alvar Aallon ja Joonas Kokkosen yhteistyönä syntyneeseen kokonaistaideteokseen! Virtuaaliopastus on katsottavissa Järvenpään kaupungin YouTube -kanavalla .

Järvenpään taidemuseossa avautuu myöhemmin keväällä (7.4.2024) näyttely Sävelten arkkitehtuuria – Villa Kokkonen kotina. Tulevassa moniaistisessa näyttelyssä kurkistetaan säveltäjä Joonas Kokkosen ja hänen perheensä arkeen. Esillä on ennennäkemätöntä filmimateriaalia Kokkosesta ja esineitä taiteilijakodin uumenista. Aallon arkkitehtuuripiirustukset sekä valokuvat ja pienoismalli avaavat rakennusvaiheita ja talon uniikkeja yksityiskohtia. Näyttelystä voi lukea lisää jo ennakkoon Järvenpään taidemuseon verkkosivuilla.

Villa Kokkonen toistaiseksi suljettu yleisöltä. Rakennus remontoidaan museokäyttöön loppuvuodesta 2023 alkaneessa peruskorjauksessa.

Tutustu Arkkitehtuurin ja muotoilun päivien ohjelmaan kokonaisuudessaan Archinfo | ArkMuoto