Flyygelin ympärille syntynyt koti – Sävelten arkkitehtuuria Villa Kokkonen kotina -näyttely Järvenpään taidemuseossa 7.4. alkaen

Tiesitkö, että Järvenpäästä löytyy maailmankuulun arkkitehdin, Alvar Aallon (1898–1976) suunnittelema taiteilijakoti? Aalto suunnitteli Villa Kokkosen 1967 ystävälleen, säveltäjä Joonas Kokkoselle (1921–1996). Villa Kokkonen on todellinen harvinaisuus, sillä se on yksi harvoja Aallon suunnittelemia taiteilijakoteja, joka syntyi räätälöitynä juuri Kokkoselle.

Alvar Aalto ja Joonas Kokkonen Villa Kokkosen harjannostajaisissa vuonna 1968. Kuva: Alvar Aalto säätiö

“Periaatteessa en enää piirrä yksityistaloja, mutta sinulle minä piirrän. Ja kun minä sinulle piirrän, se ei ole mitään assistenttityötä.” -Alvar Aalto

Miten nämä kaksi akateemikkoa kohtasivat ja miten Villa Kokkonen sai alkunsa? Missä ensimmäinen luonnos taloa varten syntyi ja miten pöytäliina liittyy tähän kaikkeen? Talon tarina kerrotaan Järvenpään taidemuseossa 7.4. avautuvassa musiikkia ja arkkitehtuuria yhdistävässä näyttelyssä.

Arkkitehtitoimisto Alvar Aalto, luonnos Villa Kokkosen eteläsivu, 1967.Kuva: Alvar Aalto säätiö

Kotoisia valokuvia, säveltäjän kynänpätkät ja visiitti Villa Kokkosessa virtuaalisesti

Palkaksi rakennuksen suunnittelutyöstä Aalto toivoi ”pari riviä nuotteja”. Kokkonen omisti ensimmäisen talossa syntyneen sävellystyön, Sellokonserton (1969) Alvar Aallolle. Näyttelyssä pääset kuuntelemaan teosta sekä kolmea muuta Joonas Kokkosen sävellystyötä eri vuosikymmeniltä. Miltä kuulostaa, kun Kokkonen itse soittaa pianoa?

Esillä näyttelyssä on ennennäkemätöntä videomateriaalia Joonas Kokkosesta. Aikaisemmin julkaisemattomissa vuonna 1989 tehdyissä taltioinneissa nähdään Joonas Kokkonen kotonaan kertoilemassa tarinoita Alvar Aallosta ja flyygelin ääressä. Lisäksi nähdään esineitä taiteilijakodin uumenista. Löydätkö kynänpätkät, joilla Kokkonen sävelsi kenties kuuluisimman teoksensa Viimeiset kiusaukset (1975)? Esillä on myös kodikkaita valokuvia arkisesta elämästä Villa Kokkosessa.

Joonas Kokkonen ja Anita Pakoma Villa Kokkosen ruokasalissa aamiaisella. Kuva: Yksityiskokoelma

Aallon arkkitehtuuripiirustukset sekä valokuvat ja pienoismalli avaavat rakennusvaiheita ja talon uniikkeja yksityiskohtia. Näyttelyssä avataan ensi kertaa myös mahdollisuus vierailla Villa Kokkosessa virtuaalisesti VR-lasien avulla. Viimeisintä mallinnusteknologiaa hyödyntävä VR-toteutus on hämmästyttävän todentuntuinen elämys, jonka välityksellä pääset astumaan Kokkosen olohuoneeseen.

Villa Kokkonen avautuu kesäkuussa 2024 ryhmille

Näyttely juhlistaa samalla sitä, että Villa Kokkonen päästään avaamaan ryhmille kesällä 2024. Villa Kokkosta on remontoitu museokäyttöön loppuvuodesta 2023 alkaneessa osakorjaushankkeessa. Remontti valmistuu keväällä 2024. Villa Kokkoseen on tehty muutoksia, jotka parantavat kohteen yleisöpalveluita. Nyt museona avattavan Villa Kokkosen lipunmyynti ja museokauppa avautuvat entisessä autotallirakennuksessa. Remontin toinen vaihe on tarkoitus toteuttaa kesän aikana, tavoitteena on ennallistaa piha-alue.

Villa Kokkonen on avoinna ennakkotilauksesta ryhmille kesällä 2024. Villa Kokkosen ryhmävierailuja järjestetään 5.6.–27.9. kolmena päivänä viikossa. Varaukset tulee tehdä kaksi viikkoa etukäteen villakokkonen@jarvenpaa.fi. Lisäksi Villa Kokkonen on mahdollista varata kokouskäyttöön.

Villa Kokkosen työhuone, yksityiskohta. Kuva: Maija Holma, Alvar Aalto säätiö

Sävelten arkkitehtuuria Villa Kokkonen kotina 7.4.–31.8.

Järvenpään taidemuseo
Kirjastokatu 8, 04400 Järvenpää
Avoinna:
huhtikuu ke-su klo 10-17
touko-elokuu ti-su klo 10-17
www.jarvenpaantaidemuseo.fi
040 315 3881, taidemuseo@jarvenpaa.fi
Liput: 9/8/4 €, Kaikukortti, Museokortti

Tapahtumia näyttelyssä

Su 7.4. klo 13 Kokoelma-amanuenssi Leena Kauppinen (FM), Kuraattorin kierros
Ke 17.4. klo 17 Tietokirjailija ja dokumentaristi Pekka Hako (FL, KM) kertoo Joonas Kokkosesta
La 20.4. klo 10-17 Leikkipäivä – tule inspiroitumaan ”Metsään” eli taidemuseon pedatilaan