Viimeinen mahdollisuus kokea Lukemisen lumoa Järvenpään taidemuseolla! Näyttely päättyy 29.2.

Jos Lukemisen lumoa -näyttely on kokematta, käsillä ovat nyt viimeiset hetket nähdä se. Näyttely tarjoaa ainutlaatuisen mahdollisuuden uppoutua taideteoksiin, joiden aiheena on lukeminen ja kirjallisuus. Näyttelyn keskittynyttä rauhaa huokuvat maalaukset lukutuokioista sekä taidokkaat asetelmat herättävät pohtimaan suhdettamme kirjoihin ja lukemiseen – myös tässä ja nyt.

Alvar Cawen, Taiteilijan vaimo, Kuva: Kuopion taidemuseo/Marianne Huttunen

Mukana on teoksia Wäinö Aaltoselta, Alvar Cawénilta, Hilda Flodinilta, Pekka Haloselta, Kari Juvalta, Eero Järnefeltiltä, Väinö Kamppurilta, Helmi Kuuselta, Juho Rissaselta, Helene Schjerfbeckiltä, Venny Soldan-Brofeldtilta, Ellen Thesleffiltä, Ville Vallgrenilta ja Maria Wiikiltä. Lisäksi kokonaisuudessa on mukana näyttelyä varten syntynyt uusi teos palkitulta kirjailijalta, Alexandra Salmelalta (s.1980). Salmelan sanataideteoksessa näyttelyn seinäteksti heittäytyy kapinalliseksi ja puhuttelee näyttelyvierasta. Teoksen voi kokea ainoastaan paikan päällä Järvenpään taidemuseolla.

Näyttelyn pedatila eli toiminnallinen osuus tarjoaa mahdollisuuden tutustua lukemisen teemaan itse kokeilemalla. Perheiden rakastamassa tilassa voi istahtaa mukavaa lukutuoliin satukirjojen äärelle, naputella vanhalla kirjoituskoneella, heitellä tarinanoppia tai etsiä salaisia viestejä kirjojen sivuilta uv-valon avulla.

Ajankohtainen ja ajatuksia herättävä näyttely: ”Lukeminen on balsamia heinäsirkan lailla hyppiville aivoillemme”

Pekka Halosen ja Matti Annalan teoksia Lukemisen lumoa -näyttelyssä.

Lukemisen lumoa -näyttely on ajankohtainen nostaessaan esille lukemisen yksityisenä ja henkilökohtaisena, mutta myös yhteiskunnallisena asiana. Teema on saanut vastakaikua myös yleisössä “Lukemisen merkitystä korostavan näyttelyosaston toivoisi näkyvän mahdollisimman laajalle piirille.” (Museokorttiasiakkaan palaute)

“Tässä ajassa nämä lukemisen kuvaukset ovat ajankohtaisempia kuin koskaan. Lukemiseen rauhoittuminen on meille yksilöinä ja kansalaisina tärkeämpää kuin koskaan aikaisemmin. […] Lukeminen on balsamia heinäsirkan lailla hyppiville aivoillemme”, lukukeskuksen toiminnanjohtaja Emmi Jäkkö korostaa.

Henriika Tulivirta, kirjastovaikuttaja ja Kulttuurihyvinvoinnin palkinnon saaja 2023 kuvailee näyttelyä.: Näyttely osoittaa sen, että kirjat ja kirjallisuus ovat olleet ihmisille tärkeitä ja rakkaita läpi vuosikymmenten, ja tämä jos jokin on asia, jota meidän tulisi yhdessä vaalia ja arvostaa. […] Näissä taideteoksissa me voimme jokainen nähdä itsemme ja rauhoittua taiteen äärelle samoin kuin pysähdymme kirjojen pariin. Minä toivon, että mahdollisimman moni löytää elämäänsä lukemisen lumon.”

Lukemisen lumoa, Järvenpään taidemuseo 29.2.2024 saakka

Yleisöopastus sunnuntaisin klo 13

Järvenpään taidemuseo
Kirjastokatu 8
04400 Järvenpää
040 315 3881, taidemuseo@jarvenpaa.fi
www.jarvenpaantaidemuseo.fi

Avoinna
loka-huhtikuu ke–su klo 10–17

Liput
9/8/4 €, Museokortti tai Kaikukortti
alle 18-vuotiaille vapaa pääsy!