Järvenpään Yhteiskoulun julkinen taideteos ”Yhteinen metsä” julkistettiin Lapsen oikeuksien päivänä

Järvenpään Yhteiskoulun julkinen taideteos Yhteinen metsä julkistettiin kansainvälisenä lapsen oikeuksien päivänä 20.11. koulun omassa juhlassa. Mediataideteoksen on luonut taiteilijakaksikko IC-98 Patrik Söderlund ja Visa Suonpää.

Kuva: Kapina Oy.

Yhteinen metsä -teos avaa reaaliaikaisen videoyhteyden Kalajoen metsäpaloalueelle. Teoksen kautta livekameran välityksellä oppilaat ja henkilökunta voivat koulun toisen kerroksen aulassa seurata metsäpaloalueen luontoa ja sen tapahtumia eri vuoden- ja vuorokauden aikoina.

Teos näyttää luonnon hidasta muuttumista tuhon jäljiltä täysimittaiseksi metsäksi. Taiteen kautta Järvenpään Yhteiskoulun oppilaille ja henkilökunnalle välittyy tietoa niin taideteoksen olemuksesta kuin myös luonnon ennallistumisesta metsäpaloalueella.

“Hyvinvointi on meille kaikille tärkeää ja luonnosta me jokainen saamme hyvää mieltä. Teos lisää omalta osaltaan niin oppilaiden kuin koulun henkilöstönkin hyvinvointia. Tämän mediataideteoksen myötä koulumme nuorimmat oppilaat pääsevät varttumaan metsän mukana”, kertoi Järvenpään kaupungin opetusjohtaja Arja Korhonen julkistamistilaisuudessa.

Koulun oppilaat ja henkilökunta osallistuivat taideteoksen valintaan

Taiteilija- ja teosvalintaan osallistuivat koulun oppilaat ja henkilökunta yhdessä kaupungin taidetyöryhmän kanssa. Työryhmään kuuluivat koulun, museopalveluiden ja Mestaritoiminnan edustajat kulttuurin-, sivistyksen- ja tekniikantoimialoilta. Taiteen koordinoinnista on vastannut kuvanveistäjä Marjukka Korhonen. Julkisen taiteen prosessi on ollut osa koulun ilmiöoppimista. Koulussa voidaan toteuttaa myöhemmin monenlaisia oppimisprojekteja teoksen aihepiiriin liittyen.

Patrik Söderlund ja Visa Suonpää ovat luoneet taideteoksia IC–98 taiteilijaparina vuodesta 1998 alkaen. Heidän teoksissaan nousee erityisesti esille luontonäkökulma ja tähän vaikuttava ihmisten aikaansaama muutos ympäristössä.

Teoksen valmistuksessa on tehty yhteistyötä maa-alueen omistavan Kalajoen seurakunnan kanssa sekä Neoen Renewables Finland Oy -tuulivoimayhtiön kanssa. Sähkö taideteokseen kuuluville laitteille tulee yhtiön tuulivoimalasta. Teoksen esitys- ja mediatekniikan huollosta vastaa Pro AV Saarikko Oy.

Taidehanke toteutettiin julkisen taiteen prosenttiperiaatteen mukaisesti. Taideteoksen yhteensovittamista osaksi koulurakennusta sekä monitorirakenteen suunnittelusta on vastannut yhteistyössä taiteilijoiden kanssa arkkitehti Safa Eero Renell Arkkitehdit von Boehm – Renell Oy:stä.

Yhteinen metsä taideteos on osa Järvenpään taidemuseon kokoelmaa.

Lisätietoja: Leena Kauppinen, kokoelma-amanuenssi, Järvenpään kaupungin museopalvelut, puh. 040 315 2836′