Tervetuloa ideoimaan virtuaalista elämystä historiantunneille!

DALL-E2-tekoälyohjelman luoma museopaviljonki Tuusulanjärvellä / Minna Turtiainen

XR-museo ja Kulttuuriperintökasvatuksen seura kutsuvat sinut suunnittelemaan historianopetukseen tarkoitettua virtuaalielämystä. Etsimme mukaan opettajia, joita innostaaa elämyksellinen oppiminen ja uudenlaiset tavat tutustua kulttuuriperintöön.

Tuusulanjärven seudulta ponnistava XR-museo on useiden museoiden yhteishanke, jossa kehitetään uudenlaista XR-teknologiaa hyödyntävää virtuaalimuseota. Yksi osa museota ovat elämykselliset virtuaalisisällöt, joita voi tulevaisuudessa hyödyntää esimerkiksi opetuksessa.

Ensimmäinen pedagoginen sisältömme on suunnattu perusopetuksen yläluokille ja lukioon. Sen suunnittelu toteutetaan yhteistyössä XR-tiimin, museoiden ja aineenopettajien kanssa. Näin varmistetaan, että elämys palvelee myös ajankohtaisia opetussuunnitelmia ja opettajien tarpeita.

Suunnittelutyö työ aloitetaan opettajien työpajoissa, joiden tavoitteena on valita elämyksen aihe. Työpajat järjestetään Tuusulanjärven ainutlaatuisissa kulttuurimaisemissa Ainolassa ja Lottamuseossa. Tarjoamme osallistujille perehdytystä XR-teknologian käyttöön, mahdollisuuden olla luomassa uudenlaista opetussisältöä sekä vierailun museokohteessa aterioineen.

Järjestämme kaksi työpajaa, joista voit valita itsellesi sopivan.

• Maanantaina 7.8. klo 10–15 Ainolassa
  • Lauantaina 19.8. klo 10–15 Lottamuseossa

Ilmoittaudu mukaan tällä lomakkeella.

Tietoa museokohteista:

Aino ja Jean Sibeliuksen koti Ainola on Suomen kansainvälisesti tunnetuin kotimuseo ja ainutlaatuinen osa Suomen kansallista kulttuuriperintöä Järvenpäässä, Tuusulanjärven rantamaisemissa. Vierailu alkuperäisessä asussa säilytetyssä Ainolassa on ainutlaatuinen aikamatka viime vuosisadan kotikulttuuriin, musiikin ja kuvataiteen maailmaan. Lisätietoa: https://ainola.fi/

Lottamuseo tallentaa Lotta Svärd -järjestön ja sen jäsenten historiaa sekä tutkii naisten vapaaehtoista työtä osana maamme historiaa. Museon päänäyttely avaa lottien tarinoita ja tuo esille koskettavalla tavalla suomalaisen naisen sitkeyttä ja roolia osana yhteiskuntamme kehitystä. Lisätietoa: https://lottamuseo.fi/

Lisätietoja antavat:

Minna Vähäsalo