Millaista oli kohdata Joonas Kokkonen – Tietokirjailija ja dokumentaristi Pekka Hako kertoo Joonas Kokkosesta ke 17.4. klo 17

Tiesitkö, että Järvenpäästä löytyy maailmankuulun arkkitehdin Alvar Aallon (1898–1976) suunnittelema taiteilijakoti? Vaan kuka oli talon asukas, säveltäjä Joonas Kokkonen (1921–1996)? Millainen hän oli henkilönä? Miten sävellystyö Villa Kokkosessa sujui? Mikä toi Kokkosen Järvenpäähän ja miten Kokkonen ja Aalto ystävystyivät?

Joonas Kokkonen työhuoneessaan Villa Kokkosessa. Kuva: Alvar Aalto säätiö

Tietokirjailija ja dokumentaristi (FL, KM) Pekka Hako kertoo Järvenpään taidemuseossa Joonas Kokkosesta keskiviikkona 17.4. klo 17. Pekka Hako on kirjoittanut Joonas Kokkosen elämäkerran Voiko varjo olla kirkas (2001). Hän on tuottanut Järvenpään taidemuseolle Sävelten arkkitehtuuria -näyttelyyn kaksi videokoostetta. Aikaisemmin julkaisemattomissa vuonna 1989 tehdyissä taltioinneissa nähdään Joonas Kokkonen kodissaan flyygelin ääressä. Kokkonen myös kertoo suhteestaan Alvar Aaltoon. Tilaisuudessa on ainutlaatuinen mahdollisuus kuulla Hakon kertomuksia siitä, millaista oli kohdata aikoinaan Joonas Kokkonen omassa kodissaan Villa Kokkosessa.

Pekka Hako on tietokirjailija ja dokumentaristi, joka on kirjoittanut mm. Joonas Kokkosen elämäkerran Voiko varjo olla kirkas (2001)

Tilaisuus kestää noin tunnin verran, aikaa on varattu myös keskusteluun. Paikkoja rajoitetusti. Tilaisuus järjestetään yhteistyössä Järvenpään Kulttuuri- ja tapahtumapalveluiden kanssa. Osallistuminen museon pääsylipun hinnalla 9€ /8€ /4€ tai Museokortti / Kaikukortti / Alle 18- vuotiaat maksutta.

Kuva: Heikki Tuuli