Marraskuussa juhlitaan Vennyä ja Eeroa

Järvenpään taidemuseon kokoelmataiteilijoiden syntymästä 160 vuotta.

Juhlavuoden kunniaksi taidemuseolla avautui pysyvä kokoelmanäyttely. Järvenpään taidemuseolla on Suomen kattavin kokoelma Tuusulanjärven taiteilijayhteisön jäsenten Eero Järnefeltin (1863–1937) ja Venny Soldan-Brofeldtin (1863–1945) taideteoksia. Kokoelmanäyttelyssä taiteilijoiden teokset kuljettavat Tuusulanjärvelle, taiteilijakoteihin, meren äärelle, Kolille ja matkoille Pietariin ja Pariisiin. Yleisö on osallistunut teosten valintaan äänestämällä ja mukana näyttelyssä ovat myös yleisön suosikit. Kokoelmanäyttelyyn pääsee tutustumaan tarkemmin yleisöopastuksilla sunnuntaisin klo 13.

Venny Soldan-Brofeldt

Marraskuun 2. päivä tulee kuluneeksi 160 vuotta Venny Soldan-Brofeldtin syntymästä. Järvenpään taidemuseon kokoelmanäyttelyssä Vennyä juhlitaan draamaopastuksen ja luennon merkeissä.

Draamaopastus: Venny Soldan-Brofeldt – rakkaudesta taiteeseen

la 4.11. klo 14

Järvenpään taidemuseolle saapuu ilmielävä Venny Soldan-Brofeldt, joka kertoo elämänvaiheistaan. Venny Soldan-Brofeldt (1863–1945) oli monipuolinen taiteilija. Esillä olevan kokoelmanäyttelyn teokset luovat näyttämön hänen kiehtovalle elämäntarinalle. Draamaopastus johdattelee Vennyn elämän käännekohtiin, iloihin ja suruihin. Millainen Venny oli äitinä, taiteilijana ja puolisona? Tule ottamaa selvää! Draamaopastus Järvenpään taidemuseolla la 4.11 klo 14. Esityksen kesto noin 30 min. Käsikirjoitus ja Vennyn roolissa Marika Sampio-Utriainen. Osallistuminen museon pääsylipulla tai Museokortilla tai Kaikukortilla. Alle 18-vuotiaat maksutta.

Luento: Taina Saloheimo ja Ylva Rewell kertovat Vennystä.

su 5.11. klo 14–15.30

Taina Saloheimo ja Ylva Rewell ovat Vennyn pojan tyttärentyttäriä ja he saapuvat taidemuseolle kertomaan mielenkiintoisia tarinoita Vennyn elämänvaiheista.

Taina Saloheimo: Vennyn perintö seuraaville sukupolville, muistelua Toskan kesistä lapsenlapsenlapsen silmin. Kesto noin 40 min

Ylva Rewell: Koti Firenzen kattojen yllä – Löytöretki Ahojen perheen kotitalolle Italiaan. Kesto noin 40 min.

Tule taidemuseolle kuuntelemaan ennenkuulumattomia tarinoita Vennyn elämästä. Luentoon voi osallistua museon pääsylipun hinnalla tai Museokortilla tai Kaikukortilla. Alle 18-vuotiaat maksutta. Huom. Paikkoja rajoitetusti.

Eero Järnefelt

Järvenpään taidemuseon toisen kokoelmataiteilijan, Eero Järnefeltin (1860–1937) syntymästä tulee kuluneeksi 160 vuotta marraskuun 8. päivä. Kokoelmanäyttelyssä juhlitaan myös Eeroa luennon ja draamaopastuksen merkeissä.

Draamaopastus: Elisabeth Järnefelt – rakkaudesta suomalaisuuteen

la 11.11. klo 14

Eero Järnefeltin elämään ja taiteeseen saa uusia näkökulmia tutustumalla hänen äitinsä, Elisabeth Järnefeltin, elämäntarinaan. Tule kohtaamaan ilmielävä Elisabeth Järnefelt, jonka kiinnostaviin elämänvaiheisiin tutustutaan monipuolisesti tällä draamaopastuksella. Miten nuoresta venäläisestä aatelisneidosta kuoriutui merkittävä suomalaisen kulttuurin kehittäjä? Tule ottamaan selvää! Draamaopastus Järvenpään taidemuseolla la 11.11. klo 14, kesto on 30min. Käsikirjoitus ja Elisabethin roolissa Marika Sampio-Utriainen. Osallistuminen museon pääsylipulla tai Museokortilla tai Kaikukortilla. Alle 18-vuotiaat maksutta.

Luento: Tyypillisestä, maisemasta ja suomalaisuudesta, Eero Järnefeltin keskeisiä teemoja

la 18.11. klo 14

Ateneumin taidemuseon kokoelmaintendentti Timo Huusko saapuu taidemuseolle luennoimaan Eero Järnefeltin taiteen keskeisistä teemoista: tyypillisestä, maisemasta ja suomalaisuudesta.

Luonnolle voi osallistua museon pääsylipulla tai Museokortilla tai Kaikukortilla. Alle 18-vuotiaat maksutta. HUOM. paikkoja rajoitetusti.

Lämpimästi tervetuloa!