Järvenpään taidemuseon vuoden 2024 vaihtuvat näyttelyt on julkaistu!

Järvenpään taidemuseossa avautuu huhtikuussa näyttely, joka kertoo Alvar Aallon suunnittelemaan Villa Kokkosen tarinan. Näyttelyssä Sävelten arkkitehtuuria – Villa Kokkonen kotina matkataan musiikin ja arkkitehtuurin kiehtovaan maailmaan. Syksyn Koulu + taide -näyttelyssä esille nousee Venny Soldan-Brofeldt Taidetta kouluihin -yhdistyksen suunnannäyttäjänä sekä uudet kouluihin valmistuneet taideteokset taiteilijaryhmä IC 98:lta ja Maria Dunckerilta.

Heikki Häiväojan pronssinen rintakuva Joonas Kokkosesta nähdään Järvenpään taidemuseolla näyttelyssä Sävelten arkkitehtuuria. Kuva: Järvenpään taidemuseo / Mikhail Olykainen

Sävelten arkkitehtuuria, Villa Kokkonen kotina 7.4.–31.8. 2024

Sävelten arkkitehtuuria – Villa Kokkonen kotina –näyttelyssä astutaan sisään ainutlaatuiseen maailmaan, jossa musiikki ja arkkitehtuuri sulautuvat yhdeksi lumoavaksi tarinaksi. Alvar Aalto suunnitteli Villa Kokkosen taiteilijakodiksi ystävälleen, säveltäjä Joonas Kokkoselle 1967. Miten nämä kaksi akateemikkoa kohtasivat ja miten Villa Kokkonen sai alkunsa? Missä ensimmäinen luonnos taloa varten syntyi ja miten pöytäliina liittyy tähän kaikkeen?

Moniaistinen näyttely nostaa esille säveltäjä Joonas Kokkosen ja arkkitehti Alvar Aallon yhteistyönä syntyneen arkkitehtonisen kokonaistaideteoksen. Näyttelyssä kurkistetaan säveltäjän ja hänen perheensä arkeen. Esillä on ennennäkemätöntä filmimateriaalia Joonas Kokkosesta ja esineitä taiteilijakodin uumenista. Aallon arkkitehtuuripiirustukset sekä valokuvat ja pienoismalli avaavat rakennusvaiheita ja talon uniikkeja yksityiskohtia. Lisäksi näyttelyssä pääsee astumaan vierailulle virtuaalisesti Villa Kokkoseen. VR-laseilla pääset visiitille esimerkiksi Villa Kokkosen sydämeen, Joonas Kokkosen työhuoneeseen.

Flyygelin ympärille rakentunut puurakenteinen koti sijaitsee Järvenpään Vanhankylänniemessä ja sitä peruskorjataan parhaillaan museokäyttöön. Järvenpään taidemuseon näyttely avaa ennennäkemättömiä puolia kahden akateemikon yhteistyöstä. Moniaistisessa kokonaisuudessa pääset kokemaan elävästi musiikin ja arkkitehtuurin vuoropuhelun.

Koulu + taide – Kauneusaistin kasvatusta 6.10.-2024-23.2.2025

Eero Järnefelt, luonnos, lyijykynä. Kuva; Järvenpään taidemuseo / Matias Uusikylä.
Eero Järnefelt, luonnosarkki (Taide ja koulu, Leena piirtää), lyijykynä, Järvenpään taidemuseo. Kuva; Järvenpään taidemuseo / Matias Uusikylä.

Olkaamme iloisia ja kiitollisia, että meillä on niin pirteä yhdistys – “Taidetta kouluihin”- joka on ottanut tehtäväkseen johtaa tämä päivänsäde jokaiseen kouluun ja valaa sen vaikutus jokaisen asukkaan sydämeen siellä!” (Nuori Voima, 1908)

Koulu + taide -näyttely esittelee katsauksen koulujen taiteeseen. Näyttely kurottaa ajassa taaksepäin ja tuo esiin koulujen taiteen kiehtovia esimerkkejä 1900-luvun alusta nykypäivään. Venny Soldan-Brofeldtin (1863-1945) rooli suomalaisen kuvataidekasvatuksen uranuurtajana nousee ansaitusti esille. Soldan-Brofeldt oli vuonna 1907 perustamassa Taidetta kouluihin -yhdistystä, jonka keskeinen tavoite oli taata laadukas taide kaikkien lasten arkeen.

Taidetta kouluihin -yhdistyksen perintö elää, ja nykypäivänä taide nähdään osana ilmiöoppimista ja kasvatusta. Näyttelyssä tutustutaan siihen, millaista taidetta kouluihin on valikoitu eri aikoina. Miten koulujen taide on muuttunut, kun kuvat ympärillämme ovat lisääntyneet? Minkälainen taide on katsottu sopivaksi koulujen seinille?

Millaista voi olla taide koulussa tänään? Mukana näyttelyssä on kaksi juuri Järvenpään kouluihin valmistunutta taideteosta. IC 98 -taiteilijaryhmän reaaliaikainen videoteos Yhteinen metsä Järvenpään yhteiskoululla avaa ajatuksia herättävän näkökulman luontoon ja aikaan. Teoksen uusi versio taidemuseolla kutsuu tutkimaan vuoden kiertokulkua metsäpalon jälkeen ja herättää pohtimaan luonnon monimuotoisuutta.

Maria Dunckerin veistoksellinen ja sosiaalinen tila, “Taidemökki” sijaitsee Harjulan kampuksella. Näyttelyä varten rakentuu sen sisarteos “Tarinatalo”, joka avaavaa vierailijoille mahdollisuuden kirjoittaa oma tarinansa osaksi teosta. Näyttelyssä teokset eivät ole ainoastaan nähtävillä, vaan ne heräävät eloon ja koululaisten ääni pääsee kuuluviin.

Aholan kesänäyttely 2.5.-29.9. Esirippu nousee – teatteri ja Aholan asukkaat

Aholassa on luvassa draamaa, kun sukelletaan taiteilijapariskunta Venny Soldan-Brofeldtin ja Juhani Ahon toimintaan suomalaisen teatterin kentällä. Näyttelyssä perehdytään Ahon rooliin näytelmäkirjailijana sekä Kansallisteatterin johtokunnan jäsenenä. Soldan-Brofeldt oli mukana tuomassa teatteriharrastusta Tuusulanjärven taiteilijayhteisöön, ja Aholaan rakennettiin nurkkateatteri. Näyttelyssä näet harvinaislaatuisia luonnoksia taiteilijakoti Aholan nurkkateatteriksi ja pääset perehtymään Soldan-Brofeldtin puvustusluonnoksiin taiteilijoiden yhteisessä projektissa Peer Gyntissä vuodelta 1916.

Järvenpään taidemuseon kokoelmanäyttely 2.5.2023 –

Järvenpään taidemuseossa avautui keväällä 2023 kauan kaivattu, pysyvä kokoelmanäyttely. Järvenpään taidemuseolla on Suomen kattavin kokoelma Tuusulanjärven taiteilijayhteisön jäsenten Eero Järnefeltin (1863–1937) ja Venny Soldan-Brofeldtin (1863–1945) taideteoksia. Teokset kuljettavat Tuusulanjärven maisemiin, Pariisiin ja Firenzeen sekä kurkistavat taiteilijoiden koteihin ja lähipiiriin. Pidetty kokoelmanäyttely avattiin toukokuussa ja sen on nähnyt jo yli 10 000 kävijää. ”Upeat näyttelyt ja todella hieno esillepano! Suosittelen! Pieni museo, mutta täyden kympin arvoinen❤️” –Museokortti-kävijä