Järvenpään taidemuseon syksyn näyttelyssä uppoudutaan lukemisen lumoon

Lukemisen lumo, uppoutuminen, keskittyneisyys ja rauha. Järvenpään taidemuseon näyttelyssä nähdään rakastettuja maalauksia lukevista ihmisistä. He viettävät aikaa kirjojensa äärellä kodin piirissä ja puutarhoissa, viivähtäen kirjallisuuden yksityisissä ja jaetuissa maailmoissa. Näyttelyn teemat punovat yhteen lukemisen henkilökohtaisuutta ja yhteiskunnallisia merkityksiä.

Näyttelyssä nähdään teoksia Wäinö Aaltoselta, Alvar Cawénilta, Hilda Flodinilta, Pekka Haloselta, Kari Juvalta, Eero Järnefeltiltä, Väinö Kamppurilta, Helmi Kuuselta, Juho Rissaselta, Helene Schjerfbeckiltä,  Venny Soldan-Brofeldtilta, Ellen Thesleffiltä, Ville Vallgrenilta ja Maria Wiikiltä.

Kirjailija Alexandra Salmela on luonut näyttelyä varten uuden sanataideteoksen, joka nähdään osana näyttelyä. Alexandra Salmelan (s. 1980) romaani 27 eli kuolema tekee taiteilijan nousi heti ilmestymisvuonnaan 2010 Finlandia-palkintoehdokkaaksi. Syksyllä 2023 häneltä ilmestyy romaani Puu.

PS.!

Järvenpään taidemuseo juhlii tänä vuonna kokoelmataiteilijoidensa Eero Järnefeltin (1863–1937) ja Venny Soldan-Brofeldtin (1863–1945) 160. juhlavuotta kokoelmanäyttelyllä, jossa on ensi kertaa pysyvästi esillä Järvenpään taidemuseon taideaarteita näiltä kahdelta merkittävältä Tuusulanjärven taiteilijayhteisön jäseneltä.