Järvenpään taidemuseolla avautuu kokoelmanäyttely toukokuussa 2023

Eero Järnefelt, Saimi kedolla, 1892, öljy, Järvenpään taidemuseo / talletus. Kuva: Järvenpään taidemuseo / Matias Uusikylä

Järvenpään taidemuseo saa kauan kaivatun pysyvän kokoelmanäyttelyn. Järvenpään taidemuseolla on Suomen kattavin kokoelma Tuusulanjärven taiteilijayhteisön jäsenten Eero Järnefeltin (1863–1937) ja Venny Soldan-Brofeldtin (1863–1945) taideteoksia. Molempien taiteilijoiden syntymästä tulee kuluneeksi 160 vuotta vuonna 2023 ja Järvenpään taidemuseo nostaa esille taiteilijat pysyvässä kokoelmanäyttelyssä.

“Todella kauniita teoksia”

Kokoelmanäyttelyssä taiteilijoiden teokset kuljettavat Tuusulanjärvelle, taiteilijakoteihin, meren äärelle, Kolille ja matkoille Pietariin ja Pariisiin. Yleisö on osallistunut teosten valintaan äänestämällä ja mukana näyttelyssä ovat myös yleisön suosikit.” Teoksista tulee lämmin kotiolo”, perusteli eräs vastaaja valintaansa.

Näyttely rakentuu Järvenpään taidemuseolle moderniksi aikakapseliksi, jossa kävijä kulkee saarekkeelta toiselle taiteilijoiden jalanjäljissä. Näyttelyn suunnittelun lähtökohtana on ollut lasten maailma, joka näkyy vahvasti myös taiteilijoiden teoksissa. Näyttelyssä pääsee Tuusulanjärven laineiden liplatuksen äärelle, meren aaltoihin kalastamaan, Kolin salaperäiseen luolaan ja Suvirannan verannalle. Tai kenties haluat mukaasi kierrokselle taidepärekorin? Näyttelysuunnittelusta vastaavat Järvenpään taidemuseo ja IntroDesign.

Järvenpään taidemuseon juuret

Venny Soldan-Brofeldtin lapsenlapsi, keraamikko Kaarina Aho lahjoitti vuonna 1990 Järvenpään kaupungille merkittävän kokoelman Soldan-Brofeldtin teoksia: 36 öljymaalausta, 6 akvarellia ja 90 piirustusta. Kirjaston alakerran kellarista remontoitiin näyttelytila, johon tuli esille lahjoitukseen perustuva pysyvä näyttely. Soldan-Brofeldt-galleria avautui 8.12.1992. Kaupunki sai seuraavan lahjoituksen Eero Järnefeltin lapsenlapselta Elisa Paloheimolta 1995. Laajennettu Järvenpään taidegalleria avautui 1997 esitellen sekä Eero Järnefeltin että Venny Soldan-Brofeldtin taidetta.

Museoammatillisen henkilökunnan myötä nimi Järvenpään taidemuseo otettiin käyttöön 2002. 2009 museossa tehtiin laaja remontti, jonka yhteydessä saatiin museaaliset säilytystilat ja näyttelytilat kasvoivat nykyiseen n. 800 m2. Vuonna 2016 taidemuseo sai Paloheimon perinnesäätiön talletuksen, jossa on liki 100 teosta Järnefeltiltä ja aikalaistaiteilijoilta. Kokoelma on sittemmin jatkanut kasvamistaan uusien lahjoitusten ja talletusten myötä. Nykyään Järvenpään taidemuseon kokoelma käsittää yli 200 Venny Soldan-Brofeldtin taideteosta sekä yli 6000 luonnosta, liki 300 Eero Järnefeltin taideteosta ja luonnoksia, sekä taideteoksia muilta ajan merkittäviltä taiteilijoilta.

Tänä päivänä Järvenpään taidemuseo on ammatillisesti hoidettu museo, jonka Venny Soldan-Brofeldt ja Eero Järnefelt kokoelmat ovat kattavimmat ja nyt niitä päästään esittelemään laajasti yleisölle kokoelmanäyttelyssä. Järvenpään taidemuseon pienempi näyttelytila toimii jatkossa vaihtuvien näyttelyiden paikkana.

Eero Järnefelt ja Venny Soldan-Brofeldt
Kokoelmanäyttely Järvenpään taidemuseolla 2.5.2023 alkaen