Tervetuloa Järvenpään taidemuseon näyttelyiden avajaisiin 2.5. klo 17.00!

Järvenpään taidemuseossa avautuu uusi pysyvä kokoelmanäyttely ja vaihtuva näyttely Taiteilijayhteisön keskellä – Kallio-Kuninkala ennen ja nyt.

Avajaiset ovat kaikille avoin tapahtuma. Alkoholiton juomatarjoilu.

Ohjelma:

Tilaisuuden avaus
Pirre Raijas, kulttuurijohtaja

Avajaispuhe
Lauri Paloheimo, Leonora ja Yrjö Paloheimon säätiön puheenjohtaja

Taidemuseon sanat
Jaana Tamminen, museopalveluiden päällikkö

Musiikkia

Ei ennakkoilmoittautumista!

Järvenpään taidemuseon kokoelmanäyttely

Järvenpään taidemuseo saa kauan kaivatun pysyvän kokoelmanäyttelyn. Järvenpään taidemuseolla on Suomen kattavin kokoelma Tuusulanjärven taiteilijayhteisön jäsenten Eero Järnefeltin (1863–1937) ja Venny Soldan-Brofeldtin (1863–1945) taideteoksia. Molempien taiteilijoiden syntymästä tulee kuluneeksi 160 vuotta vuonna 2023 ja Järvenpään taidemuseo nostaa esille taiteilijat pysyvässä kokoelmanäyttelyssä.
Kokoelmanäyttelyssä taiteilijoiden teokset kuljettavat Tuusulanjärvelle, taiteilijakoteihin, meren äärelle, Kolille ja matkoille Pietariin ja Pariisiin. Yleisö on osallistunut teosten valintaan äänestämällä ja mukana näyttelyssä ovat myös yleisön suosikit.
Näyttelysuunnittelusta vastaavat Järvenpään taidemuseo ja IntroDesign.

2.5.2023-27.8.2023 Taiteilijayhteisön keskellä – Kallio-Kuninkala ennen ja nyt

Millainen on Kallio-Kuninkalan yhteys Tuusulanjärven taiteilijayhteisöön? Millaisen jäljen se on jättänyt suomalaiseen kulttuurielämään, entä mitä siellä tapahtuu tänä päivänä? Näyttely risteilee menneessä, nykyhetkessä ja tulevassa, musiikin, teatterin ja kuvataiteen maailmoissa. Se kuljettaa 1800-luvun lopulta K.A. (1862-1949) ja Kerttu Paloheimon (1863-1923) perheen ja suvun vaiheista tämän päivän toimintaan Taideylipiston Järvenpään toimipisteenä. Näyttely on toteutettu yhteistyössä Järvenpään taidemuseon ja Leonora ja Yrjö Paloheimon säätiön kanssa, joka viettää 50-vuotisjuhlavuottaan vuonna 2023.