Järvenpään museopalvelut on saanut lahjoituksena Aholan piharakennuksen oven, jossa on Venny Soldan-Brofeldtin puukaiverrus

Aholan piharakennuksen ovi, jonka suunnitteli taiteilija Venny Soldan-Brofeldt. Kuva: Järvenpään taidemuseo

Järvenpään taidemuseo on vastaanottanut lahjoituksena yksityishenkilöiltä Aholan piharakennuksen alkuperäisen oven. Oven lahjoittaminen Järvenpään museopalveluiden Aholan kokoelmaan on kulttuuriteko. Nyt ovi pääsee esille Juhani Ahon ja Venny Soldan-Brofeldtin entisen kotitalon Aholan perusnäyttelyyn.

Piharakennus sijaitsi Aholan tontilla, suunnilleen nykyisen parkkipaikan kohdalla. Sitä ei siis enää ole, mutta rakennuksen ovi on säilynyt yksityisomistuksessa. Oven provenienssi eli omistushistoria on tiedossa. Loppuvuodesta museo tekee vielä haastatteluja ja tallentaa oveen liittyvää muistitietoa. Ovi tulee julkisesti kaikkien nähtäville tulevaisuudessa Aholan perusnäyttelyyn.

Kaunista ja käytännöllistä

Venny Soldan-Brofeldt intoutui sisustamisesta perheen muuttaessa Aholaan marraskuussa 1897. Ajan hengen ja Arts & Crafts ajattelun mukaisesti mahdollisimman paljon tehtiin itse. Aiheita ammennettiin esimerkiksi oman maan luonnosta ja sen yksityiskohdista.

Järvenpään taidemuseon kokoelmaan kuuluvissa Vennyn luonnoksissa on säilynyt suunnitelma piharakennukseen. Piharakennuksen oveen Venny suunnitteli ja kaiversi auringonkukka-aiheen.

Venny Soldan-Brofeldt, luonnos Aholan piharakennukseksi, lyijykynä, Järvenpään taidemuseo.

Oven kaiverrus edustaa Venny Soldan-Brofeldtin taidekäsityötä Aholan ajalta. Se on myös siitä ainutlaatuinen, että se avaa meille näkymän siihen, missä hengessä Aholan sisustusta ja pihapiiriä rakennettiin.

Lisätietoja:
ts. kokoelma-amanuenssi