Järvenpään museopalveluiden vuosi 2023: yleisöä ihastuttanut kokoelmanäyttely ja lapset museotoiminnan ytimessä

Uusi pysyvä kokoelmanäyttely, ennätysmäärä päiväkotiryhmiä ja koululaisia, yli 24 000 museokävijää, ja Museokerhon palkinto vahvistavat Järvenpään museopalveluiden sitoutumista Tuusulanjärven kulttuuriperinnön välittämiseen tuleville sukupolville.

Järvenpään museopalveluissa juhlittiin vuonna 2023 museon kokoelmataiteilijoiden Eero Järnefeltin ja Venny Soldan-Brofeldtin 160-vuotisjuhlavuotta. 2023 oli museolle historiallinen vuosi, sillä kaikkien rakastamat taideaarteet pääsivät pysyvästi esille toukokuussa avatussa kokoelmanäyttelyssä.

Suomen kattavimmat kokoelmat Eeron ja Vennyn taidetta on saatu yleisön nähtäville ja kokoelmanäyttely on kerännyt poikkeuksetta ilahtunutta palautetta. “Kokoelmanäyttely on harvinaisen onnistunut. Järnefeltin ja Soldan-Brofeldtin hienoja teoksia täydentävät tekstit, rakennelmat, digitekniikka, diat, videot ja äänet. Valaistuskin tukee töitä. Lapsiakin on ajateltu.” (Asiakaspalaute Googlesta)

Eero Järnefeltin ja Venny Soldan-Brofeldtin taidetta Järvenpään taidemuseon kokoelmanäyttelyssä. Kuva: Järvenpään taidemuseo / Mikhail Olykainen

Kokoelmanäyttelyn lisäksi museo järjesti kolme vaihtuvaa näyttelyä. Taidemuseolla järjestettiin yhteistyössä Leonora ja Yrjö Paloheimon säätiön kanssa näyttely Taiteilijayhteisön keskelläKallio-Kuninkala. Lokakuussa avautui ajankohtainen Lukemisen lumoa -näyttely, johon tilattiin uusi sanataideteos kirjailija Alexandra Salmelalta. Aholassa järjestettiin vertaistaiteilijoiden näyttely Vuodenaikojen perintö. Aholan perusnäyttely uudistettiin kirjailija Pirkko Soinisen kirjoittamalla Venny Soldan-Brofeldtin ja Juhani Ahon kuvitteellisella dialogilla sekä kirjeellä Vennylle. Tekstit syntyivät osana kuuden eri taiteilijakotimuseon Aikamatkoja-hanketta.

Vuonna 2023 Järvenpään museopalveluiden kohteissa vieraili yhteensä 24 193 kävijää. Taidemuseolla 14 015 kävijää yltää museon tilastoidussa historiassa kaikkien aikojen kolmanneksi parhaaksi vuodeksi. Aholassa kävijöitä oli 7882 ja Suvirannassa 2596. Museokorttikävijöiden osuus kaikista kävijöistä on 51 %.

Vuodenaikojen perintö-näyttelyn avajaisissa toukokuussa 2023 nostettiin esiin vammaisten kulttuuriset oikeudet, vapaan taideilmaisun ja työllistymismahdollisuudet taiteen parissa. Avajaisissa esiintyi myös räppäri MC Cepari. Kuva: Ari Minadis.

“Voidaanko taas pitää niitä omia opastuksia?”​ Osallistava yleisötyö palkittiin valtakunnallisesti

Museo teki yhteistyötä kaupunkiorganisaation sisällä sekä laajoissa verkostoissa. Vertaistaiteilijoiden näyttely Vuodenaikojen perintö Aholassa tehtiin yhteistyössä Keski-Uudenmaan hyvinvointialueen vammaisten palveluiden, tuetun työ- ja päivätoiminnan sekä aikuissosiaalityön sosiaalisen kuntoutuksen kanssa.  Näyttelyprojekti lisäsi alueen vammaisten taiteilijoiden osallisuutta ja mielen hyvinvointia.

Museopalveluiden kohteissa kävi vuonna 2023 ennätysmäärä koulu- ja päiväkotiryhmiä. Museopalvelut järjesti yhteensä 213 opastettua kierrosta koululais- ja päiväkotiryhmille. 10-vuotisjuhlavuottaan viettäneellä kulttuuripolkutoiminnalla eli KUPO:lla taataan yhtäläiset mahdollisuudet jokaiselle järvenpääläiselle lapselle kulttuuriperinnön äärelle. Kaiken kaikkiaan museon järjestämille opastuksille osallistui yli 6500 henkilöä.

Muita yleisötapahtumia järjestettiin 32 ja niille osallistui 2000 henkilöä. Yhteistyötä tiivistettiin entisestään kaupungin kulttuuri- ja tapahtumapalveluiden kanssa. Erityisesti elokuussa järjestetty Kulttuurikukkukan kuhinat toi taidemuseolle lapsiperheiden ryntäyksen.

Järvenpään museopalveluissa lapset ja nuoret ovat erityisen tärkeä kohderyhmä. Toiminnan ytimessä on lasten ja nuorten osallisuus kulttuuriperintöön. Museokohteissa kävi ennätysmäärä alle 18 -vuotiaita. Taidemuseon vaihtuvissa näyttelyissä on aina lapsille suunnattu toiminnallinen ja pedagoginen tila ja Aholan yläkerrasta löytyy lasten maailma. Pitkäjänteisellä työllä taidemuseosta on tullut kohtaamispaikka, jonne esimerkiksi koululaiset saapuvat vapaaehtoisesti koulupäivien jälkeen. Vuonna 2023 aloitettiin aivan uusi Museokerho-toiminta osana Jäke harrastaa -mallia. Lapset osallistuvat itse aktiivisesti ohjelman suunnitteluun. Kerho palkittiin valtakunnallisessa Tärkeissä töissä -gaalassa joulukuussa 2023.

Vennyjä kokoelmaan ja Villa Kokkosen remontti etenee

Vuoden 2023 aikana museossa tehtiin kokoelmahallintajärjestelmän kilpailutus ja valmistauduttiin järjestelmävaihtoon. Taidemuseon kokoelmista lainattiin 10 teosta teoksia taidenäyttelyihin, mm. Halosenniemeen ja Villa Gyllenbergiin. Taidemuseon kokoelmiin tutustuttiin Finnassa yli 2000 kertaa.

Kokoelma karttui kolmella taiteilija Venny Soldan-Brofeldtin teoksella, joiden aihepiirinä on herännäiset. Lisäksi valmistui yksi uusi julkinen taideteos, kun Lasten oikeuksien päivänä 20.11. Järvenpään yhteiskoululla julkistettiin taiteilijaryhmä IC 98:n mediataideteos Yhteinen metsä. Museopalvelut sijoitti merkittävän määrän kaupungin taidekokoelmaa 2023 valmistuneeseen Bulevardikortteliin. Kaupungin työntekijät osallistuivat taideteosten valintaan.

Villa Kokkosen peruskorjaus museoksi sai Opetus- ja kulttuuriministeriöltä avustuksen ja remontti alkoi kohteessa. Villa Kokkoseen kohdistuva kiinnostus on suurta, mistä kertoo mm. Villa Kokkosen esittely MTV3:n Suomen kaunein koti-ohjelmassa ja ainutlaatuisen taiteilijakodin toimiminen Marimekon 2023 joulukampanjan yhtenä kuvauskohteena.

Vuosi 2024 käynnistyy iloisissa merkeissä henkilökunnan kasvettua aikaisemmasta neljästä vakituisesta seitsemään.

Lisätietoja:
Museopalveluiden päällikkö