Näyttely Ihmisille ja kuoriaisille – Puutarhan salaisuus on avautunut!

Järvenpään taidemuseossa nähdään puutarhojen kätkemiä salaisuuksia näyttelyssä Ihmisille ja kuoriaisille – Puutarhan salaisuus 13.2. lähtien. Astu puutarhojen lumoon, hehkuvien kukkien, kasvien ja puiden siimekseen. Suomen taiteen kultakauden ajan taiteilijoiden rakastetut maalaukset ja kolme nykytaiteilijaa kutsuvat levähtämään, virkistymään ja nauttimaan, ja avaavat näkymiä myös puutarhan salatumpiin osiin, mullan alle, hyönteisiin, ja ihmisen ja luonnon suhteeseen.  Ihminen sekä vaalii, viihtyy ja kasvattaa, mutta myös tuhoaa, muuttaa ja kadottaa.

Näyttelyssä nähdään teoksia Eero Järnefeltiltä, Venny Soldan-Brofeldtilta, Helene Schjerfbeckiltä, Pekka Haloselta, Magnus Enckelliltä ja Albert Edelfeltiä. Lisäksi mukana on kolme nykytaiteilijaa: Pasi Rauhala, Tamara Piilola ja Liisa Hilasvuori.

Millainen on puutarhan merkitys ihmisille ennen ja nyt? Entä millainen on hyönteisten näkökulma puutarhaan?

Puutarhakulttuuri ja omavaraisuus olivat tärkeitä 1900-luvun ihanteita, ja puutarhaelämä oli vilkasta myös Tuusulanjärven taiteilijayhteisössä. Taiteilijaperheet vaalivat puutarhoissaan sekä hyöty- että koristekasveja. Kasvimaa oli olennainen ravinnon lähde: siellä kasvatettiin mm. herneitä, porkkanaa, lanttua, perunaa, kaaleja ja pinaattia. Puutarhan katsottiin kasvattavan myös kauneudentajua ja se toimi ajanvietepaikkana sekä sosiaalisen elämän keskuksena. Puutarha oli osa kokonaistaideteosta, jonka taiteilijayhteisöjen kodit muodostivat. Se oli myös toistuva aihe taiteilijoiden tuotannossa. Eero Järnefelt (1863-1937) kuvasi Suvirannassa asuessaan näkymiä ikkunoista kohti puutarhaa sekä kukkien väriloistoa.

Taiteilija Pasi Rauhalan (1978) teos Eero Was Here (2022) on valmistunut näyttelyä varten ja kuvastaa paikkaa, joka esiintyy Järvenpään taidemuseon kokoelmaan kuuluvassa Eero Järnefeltin Kukkivaa kesää -maalauksessa (1918).  Teoksessa nähdään mielikuvitusta kutkuttava Rauhalan kuvitelma siitä, mitä on saattanut tapahtua ennen Järnefeltin teoksen syntyä.

Taiteilija Tamara Piilolan (1977) suurikokoiset öljymaalaukset luovat ihmeellistä valoa ja houkuttelevat astumaan maalausten maailmoihin. Ne luovat portteja villiintyneisiin puutarhoihin, joiden äärellä näyttelykävijät voivat levähtää.

Taiteilija Liisa Hilasvuoren (1981) keraamiset installaatiot luovat katseen puutarhaan siementen ja hyönteisten tasolle, mustaan multaan, josta sikertää esiin elämää. Hilasvuoren teokset kutsuvat tarkastelemaan puutarhaa ja luontoa ihmisten ja hyönteisten yhteisenä kotina.

Näyttely on esillä Järvenpään taidemuseolla 13.2.-28.8.2022.