Harvinaislaatuinen 1960-luvun taiteilijakoti Alvar Aallon tuotannossa. Villa Kokkonen on avautunut ryhmille!

Villa Kokkosen remontti on valmistunut ja kohteeseen on mahdollista päästä kesäkaudella 2024 ryhmävierailulle. Säveltäjä Joonas Kokkosen (1921–1996) koti ja työtila sijaitsee Tuusulanjärven rannalla kauniilla rinnetontilla Järvenpään Vanhankylänniemessä. Opastetulla kierroksella talon kiehtovat tarinat ja ainutlaatuiset yksityiskohdat avautuvat.

Villa Kokkosen sisäänkäynnin yhteydessä on aaltoileva katos. Kuva: Järvenpään taidemuseo / Mikhail Olykainen

Arkkitehti Alvar Aallon suunnittelema Villa Kokkonen (1968) avautuu ryhmille kesäkuun alussa. Talo on Alvar Aallon Kokkoselle räätälöimä kokonaistaideteos, joka rakentuu säveltäjän flyygelin ympärille. Villa Kokkonen on täynnä ainutlaatuisia yksityiskohtia aina julkisivun aaltoilevasta katoksesta tumman julkisivun rimalaudoituksen rytmiin. Viuhkamaisen rakennuksen sydän on säveltäjän työhuone, joka on päällystetty lattiasta kattoon puisilla materiaaleilla. Luonto siivilöityy rakennuksen sisälle suurista ikkunoista ja valo kulkee vuoden- ja vuorokaudenaikojen rytmissä.

Rakennuksessa on tehty 2023–2024 paikallisia rakennekorjauksia, jotka mahdollistavat kohteen säilymisen. Lisäksi autotalliin on kunnostettu tyylikäs ja skandinaavista muotoilua henkivä lipunmyynti- ja museokauppa ja esteetön wc. Remontti on suunniteltu yhteistyössä Alvar Aalto -säätiön kanssa. Kansainvälisesti merkittävä kulttuuriperintökohde avautuu nyt remontin jäljiltä kotimuseona ennakkoon varatuille ryhmille.

Villa Kokkonen on täynnä taloon räätälöityjä yksityiskohtia. Kuva: Järvenpään taidemuseo / Mikhail Olykainen

Villa Kokkonen on kesäkaudella 5.6.–27.9.2024 avoinna ryhmille ennakkovarauksesta keskiviikkoisin, torstaisin ja perjantaisin klo 11, klo 13 ja klo 15. Villa Kokkosesta löytyy myös vuokrattava kokoushuone 15 henkilölle.  Vierailu Villa Kokkosessa on aina opastettu kierros. Järvenpään kaupunki omistaa rakennuksen ja toiminnasta vastaa kaupungin museopalvelut.

Villa Kokkonen

Tuulimyllyntie 5, Järvenpää
+358 40 315 2123, villakokkonen@jarvenpaa.fi
Amanuenssi Jukka Cadogan, 040 315 3734, etunimi.sukunimi@jarvenpaa.fi

Avoinna: ennakkovarauksesta: ke, to, pe klo 11, 13, 15
Kierroksen kesto n. 45 minuuttia
Varaus tehdään verkossa (viimeistään 2 viikkoa etukäteen)
Vello | Järvenpään museopalvelut
www.jarvenpaantaidemuseo.f/villa-kokkonen

Liput: 15 € / Museokortti + opastusmaksu ryhmältä 200 €. Alle 18v. vapaa pääsy. Ryhmän koko vähintään 5 hlö. Jos ryhmä on pienempi, veloitetaan minimisummana 5 hlö pääsymaksut.