Esirippu nousee – Aholan kesänäyttelyssä draamaa, valokeilassa taiteilijapariskunta Venny Soldan-Brofeldt ja Juhani Aho suomalaisen teatterin kentällä

“Mutta teatteri herättää niin suuressa määrässä mielenkiintoani, ja minä itse olen kauhean utelias. Ja nyt olen sitäpaitsi siinä onnellisessa asemassa, että väliaikoina voin kurkistaa myöskin kulissien taa, jossa avartuu kokonainen ihmeitten maailma.” – Venny Soldan-Brofeldt, 1916

Kesänäyttely Esirippu nousee – Aholan asukkaat ja teatteri on avautunut yleisölle Aholassa. Näyttely valottaa taiteilija Venny Soldan-Brofeldtin ja kirjailija Juhani Ahon suhdetta teatteriin ja esittelee uuden puolen monipuolisista kulttuurivaikuttajista. Näyttelyssä näet harvinaislaatuisia luonnoksia taiteilijakoti Aholan nurkkateatteriksi ja pääset perehtymään Soldan-Brofeldtin puvustusluonnoksiin taiteilijoiden yhteisessä projektissa Kansallisteatterin Peer Gyntissä vuodelta 1916.

Aholan näyttelyssä nähdään lisäksi Soldan-Brofeldtin teatteriaiheisia luonnoksia, Teatterimuseon arkiston valokuvia esityksistä, ja kuullaan Edvard Griegin säveltämää Peer Gyntin näyttämömusiikkia. Voit myös itse heittäytyä parrasvaloihin Vennyn huoneteatterin hengessä punaisen salin lavalle!

Huoneteatteri takkatulen lämmössä

Venny Soldan-Brofeldt, Suunnitelma esirippua varten, luonnos akvarelli, ajoittamaton, Järvenpään taidemuseo Kuva: Järvenpään taidemuseo

Soldan-Brofeldt oli mukana tuomassa teatteriharrastusta Tuusulanjärven taiteilijayhteisöön, ja Aholaan rakennettiin lapsille huoneteatteri, jonka näyttämölle hän suunnitteli ja ohjasi lukuisia näytelmiä. Näyttämö oli esiin vedettävä, ja sisälsi näyttämövalot sekä väliverhon. Näyttämön eturampille oli asetettu palamaan kynttilöitä. Permannolle, eli ateljeen lattialle, oli aseteltu istuimiksi jokainen Aholasta löytynyt tyyny.

”Draaman kirjoittaminen olisi minun korkein unelmani”
– Juhani Aho

Aholan kesänäyttelyssä perehdytään Ahon rooliin näytelmäkirjailijana sekä Kansallisteatterin johtokunnan jäsenenä. Teatteri oli Juhani Ahon suuri rakkaus. Hän dramatisoi romaaninsa Panu (1903), kirjoitti näytelmän nimeltä Tuomio (1907), suunnitteli tanssirunoelmaa ja toimi vuosia Kansallisteatterin johtokunnassa. Vähemmän tunnettua on, että Aho kirjoitti baletin libreton teokseen Metsolan tanhuvilla. Näyttely nostaa esille Ahon merkittävän panoksen suomalaisen teatterin kentällä, intohimon draamaan, mutta myös hänen kohtaamansa haasteet näytelmäkirjailijana.

Juhani Aholla ja Venny Soldan-Brofeldtilla oli vakiopaikat Kansallisteatterin katsomossa 19 vuoden ajan. Juhani Ahon teatterikiikarit ovat nähtävillä näyttelyssä. Kuva: Järvenpään taidemuseo / Satu Rantala

Hittinäytelmä Peer Gynt

Soldan-Brofeldt osallistui aktiivisesti Kansallisteatterin tuotantoihin 1900-luvun alussa muun muassa suunnittelemalla puvustuksia ja visuaalisia kokonaisuuksia. Yksi merkittävimmistä ponnistuksista oli Jalmari Lahdensuon ohjaama näytelmä Peer Gynt – Draamallinen runoelma. Suurtuotanto sai ensi-iltansa 26.1.1916. Soldan-Brofeldt toimi ahkerasti esiripun takana monissa tehtävissä, hän suunnitteli valaistuksen ja osallistui myös puvustusten suunnitteluun. Hänen nimeään en kuitenkaan mainita Kansallisteatterin tekijäluettelossa.

Peer Gyntin koreografiasta vastasi taiteilijapariskunnan hyvä ystävä, koreografi ja modernin tanssin edelläkävijä Maggie Gripenberg (1881-1976). Esillä on Soldan-Brofeldtin taidokkaita piirustuksia tanssivasta Gripenbergistä.

Peer Gynt, Suomen Kansallisteatteri 1916, Kuvassa keskellä Maggie Gripenberg, Kuva: Atelier Apollo, Teatterimuseon arkisto

Ahola

Sibeliuksenväylä 57, 04400 Järvenpää

Esirippu nousee – Teatteri ja Aholan asukkaat 2.5.-29.9.
Avoinna: 2.5.-29.9. ti-su 10-17
Liput: 9/8/4 € tai Kaikukortti / Museokortti

Aholassa tapahtuu kesällä 2024

La 6.7. klo 15 Kansanmusiikkitrio Figelit Aholassa.

Pe 9.8 klo 17–22 Tuusulan taiteiden yö Aholassa. Vapaa pääsy ja ohjelmaa!

La 24.8. klo 10–17 Lasten museojuhlat Aholassa.

Ke 11.9. Juhani Ahon syntymäpäivät Aholassa. Vapaa pääsy klo 10–17. Ohjelmassa varttiopastuksia Juhani Ahon elämästä.

La 21.9. klo 12–15 Juhani Aho- seminaari, Matin ja Liisan matkassa.
Juhani Ahon Rautatie 140 vuotta. Yhteistyössä Juhani Aho-seuran kanssa. Osallistuminen museon pääsymaksun hinnalla. Kahvitarjoilu. Ilmoittautuminen seminaariin Juhani Aho-seuran verkkosivuilla: Juhani Ahon seura (yhdistysavain.fi)